8. třída
DomůM:Jak jsme objevovali číslo π aneb badatelská výuka v 8. třídě
V hodině matematiky jsme se tentokrát proměnili ve výzkumníky a zkoumali jsme, na čem závisí délka etikety obepínající válcovité předměty, jako jsou plechovky nebo kelímky.
Žáci si z domova přinesli různé válcovité předměty – od malých tub na vitamíny po větší plechovky. Každý dostal pracovní list s výzvou: Stanovit hypotézu, na čem bude záviset délka etikety, která má přesně obepnout daný předmět (bez překrytí).
Následovalo měření – průměru podstavy a délky etikety, tedy obvodu válce. Naměřené hodnoty si žáci zapisovali do tabulky a následně je porovnávali se svými spolužáky.
Díky společné debatě a srovnání údajů zjistili, že délka etikety je přibližně třikrát větší než průměr podstavy. Tato konstanta se objevovala u všech předmětů bez ohledu na jejich velikost.
Společně jsme pak toto „záhadné“ číslo pojmenovali jako číslo π (pí) a připsali mu jeho přibližnou hodnotu 3,14.
Badatelská výuka nám umožnila objevit matematický zákonitý vztah zcela vlastní cestou – na základě zkušenosti, měření, spolupráce a společného závěru. A přesně o tom badatelské učení je!
Mgr.Vladislava Hurajová
Poslední změna: 08.06.2025 - 22:29 Zpět